- 2 Posts
- 3 Comments
voidbanana@feddit.nuto
World News@beehaw.org•Aspartame sweetener used in Diet Coke a possible carcinogen, WHO’s cancer research agency to say-sourcesEnglish
1·3 years agoAgree, though just because we currently have not been able to establish that something is harmful, we should still be open to reevaluating that assumption given new evidence.
Consider PFAS, which we for a long time thought was completely inert and harmless, at least after production. Only recently we’ve discovered or perhaps rather accepted that it has adverse effects on human health.
Another example is freon. A completely awesome product, until we found that it caused the ozone hole and we had to ban it.
voidbanana@feddit.nuto
World News@beehaw.org•Sweden adopts new fossil-free target, making way for nuclear
26·3 years agoIt’s a waste spending time and money on nuclear today. Building a nuclear plant takes a decade and costs more than renewables. Better to go all in on renewable sources, especially wind and solar power.
Sweden, like many other countries, already experience a huge interest in, and investments and production of renewables. Why not build on that? It’s less expensive, has faster time to market, and results in a more resilient power grid when large single points of failure can be avoided.
What is sorely needed in Sweden is making it easier to getting approval for building wind turbines, especially at sea where noise and light pollution is a non-issue, and power grid improvements to support distribution from these new production sites. One area where government support could be really useful is investing in large scale energy storage to be able to deal with peak load.

Jag svarade på en kommentar som tydligen var postad på reddit via !sweden@leddit.danmark.party så jag dubbelpostar det i /c/nyheter också… Hoppas det är ok, annars tar jag gärna emot tips på hur vi ska hantera liknande.
Citat https://feddit.nu/comment/136581
Jag tror att du hade kunnat söka ersättningsstöd, a.k.a socialbidrag, under din sjukdom på sommaren under din studietid när du egentligen hade tänkt jobba. Ersättningsstöd är dock inte utan villkor och motkrav det heller, så jag förstår den som vill undvika det alternativet.
Ditt exempel väl lite av “whataboutism” som argument för att avskaffa stöd till nyanlända. Bara för att du hade det svårt i en situation så betyder det väl inte att alla andra också måste ha det svårt när de befinner sig i en annan situation?
Jag hade verkligen unnat dig någon form av sjuklön under de där sommarmånaderna om du för övrigt stod till arbetsmarknadens förfogande. I allmänhet är sommarmånaderna svåra för studerande, det kan vara svårt att hitta ett sommarjobb och det är inte alltid det finns sommarkurser att skriva in sig på. Det är något som kan bli bättre i Sverige alldeles oavsett ersättningsnivåerna till nyanlända.
Etableringsstöden delas inte heller ut “hur som helst”. Det finns motkrav, du måste delta i ett anvisat program hos arbetsförmedlingen. Det är också avgränsat till max två år.
Jag har inte koll på upplägget med stöd för nyanlända i detalj. Det kan väl vara bra att göra en översyn på upplägg och ersättningsnivåer, speciellt om det nu är ifrågasatt. Men jag har svårt att tänka mig att det blir lättare för nyanlända att integrera sig i samhället om de får mindre stöd.
Visst, om du trivialt lyckas gå hemma och pilla navelludd de första två åren, istället för att t.ex lära dig svenska, plugga eller söka jobb - då är det något fel på systemet. Sånt ska förstås åtgärdas. Men om du gör vad du kan för att komma igång, då är det sannolikt inte enklare att snabbt bli självgående i samhället om du samtidigt behöver oroa dig för om du har pengar till tak över huvudet och mat för dagen.